وقتی فروشنده ملک سند نمی زند

وقتی فروشنده ملک سند نمی زند

همه ما در معاملات ملکی که انجام می دهیم یک نگرانی واحد داریم. هر چقدر که فروشنده را بشناسیم باز هم نگران سند نزدن فروشنده ملک هستیم! در این فرصت می خواهیم ببینیم که وقتی فروشنده ملک سند نمی زند چه راهکارهای حقوقی و قانونی برای خریدار وجود دارد.




اگر شما هم ملکی خریده اید و فروشنده سند نمی زند و به دنبال این هستید که فروشنده را اجبار کنید برای شما سند تنظیم کند با دپارتمان املاک اریکه عدل ، در این مقاله همراه باشید تا در خصوص راهکار این موضوع یعنی دعوای الزام به تنظیم سند رسمی ملک بیشتر صحبت کنیم.



فروشنده ملک سند نمی زند؟ چه کنیم؟




همه ما می دانیم که هیچ راهی وجود ندارد که بلافاصله در زمان معامله ملک و در لحظه سند رسمی ملک یا به قول همگان سند تک برگ به نام ما منتقل شود. نقل و انتقال اموال غیر منقول در بیان ما حقوقی ها یک عقد تشریفاتی است که حتما برای اینکه اتفاق بیفتد باید تشریفات و مقدمات آن طی شود.




موضوع صحبت ما در اینجا تشریفات انتقال سند نیست بلکه پیدا کردن راهکاری برای سند نزدن فروشنده ملک است. شاید برایتان جالب باشد که این موضوع که فروشنده ملک سند نمی زند ماجرایی است که زیاد اتفاق می افتد و ما یک عنوان دادخواست مستقل برای این موضوع داریم.




دادخواستی که از آن صحبت می کنیم ، دادخواست « الزام به تنظیم سند رسمی » است که هر کسی که فعالیتی در حوزه املاک داشته ، حتما به گوشش خورده است.




در موارد سند نزدن فروشنده ملک ما باید با مشورت و همراهی یک وکیل متخصص ملکی ، خودمان را برای طرح پرونده الزام به تنظیم سند رسمی در مراجع قضایی آماده کنیم تا بتوانیم در اسرع وقت فروشنده را ملزم کنیم که در دفتر خانه حاضر شود و به نام ما سند بزند.



دعوی الزام به تنظیم سند رسمی




همه افرادی که به نوعی در جامعه زندگی می کنند ، حتما با مساله خرید و فروش ملک سر کار داشته اند یا اینکه بزودی با این مساله درگیر خواهد شد . دستیابی به مسکن که یکی از نیازهای اولیه بشری است این روزها به آن آسانی گذشته ها نیست و بسیار پیچیده شده است لیکن تمام افراد جامعه به دنبال دست و پا نمودن یک سقف بالای سر بوده و اهمیت آن را از نزدیک لمس می نمایند .




از طرفی اموال غیر منقول ( زمین ، خانه ، ویلا ، آپارتمان ، مغازه و … ) بخش عمده ای از سرمایه افراد را شامل می شود .وقتی فروشنده ملک سند نمی زند ، نگرانی بابت از دست رفتن این حقوق و در خطر افتادن ضربه مهلکی بر پیکره اقتصاد خانواده خواهد زد .




زمانی که شما اقدام به خرید یک ملک ، آپارتمان ، زمین و مغازه می کنید فروشنده باید مطابق با مبایعه نامه یا قولنامه به نام شما سند تنظیم نماید ، البته اگر شما نیز به همه تعهدات خود از قبیل پرداخت ثمن و الباقی آن ( منظور از ثمن همان قیمت معامله است ) عمل نموده باشید.




به این ترتیب که در تاریخ مورد توافق شخص فروشنده که کلیه مقدمات انتقال از قبیل مسائل دارایی و شهرداری و… را فراهم آورده است در محل دفتر خانه اسناد رسمی حاضر شده و سند انتقال را امضاء می کند. اما گاهی اتفاق می افتد که فروشنده ملک سند نمی زند و بدقولی می کند.



مهم ترین نکته این است که شما باید توجه داشته باشید که قبل از امضای سند رسمی ، شما رسما مالک شناخته نمی شوید حتی اگر قولنامه و مبایعه نامه داشته باشید و پول آپارتمان ، مغازه و یا خانه را تمام و کمال پرداخت کرده باشید!


چرا که مطابق قانون ثبت در خصوص اموال غیر منقول ، حتما بایستی سند تنظیم گردد و در صورتی که خرید و فروشی هم صورت بگیرد تا سند رسمی آن در دفتر خانه به نام خریدار تنظیم نشود دولت و دستگاه های دولتی مالک قبلی را به رسمیت می شناسند . مگر اینکه شما از طریق دادگاه اقدام کنید ، معامله را اثبات کرده و درخواست سند بنمایید.




می بینید که در مواردی که فروشنده ملک سند نمی زند ، فقط موضوع ما یک برگ کاغذ که روی آن نوشته سند مالکیت نیست. ما در خصوص همه حقوق و مزایایی صحبت می کنیم که مالکیت این ملک به ما می دهد. با سند نزدن فروشنده ملک این حقوق و مزایا به تعویق می افتد.



فروشنده تو زرد از آب درآمده؟




انسانها معمولا به قول و قرار هایی که به دیگران می دهند عمل می کنند لیکن در برخی موارد استثنایی ، بعضی از تعهد ها به وادی عمل نمی رسند و بد قولی اتفاق می افتد . تصور کنید آپارتمانی را خریده اید و تمام پول آن را هم پرداخت کرده اید.




در مبایعه نامه یا قولنامه ای که نوشته اید هم یک تاریخ مشخص تعیین شده است که جناب فروشنده تشریف بیاورند و در دفترخانه اسناد رسمی سند انتقال ملک را امضاء بفرمایند . در آن روز شما به موقع حاضر می شوید چون می خواهید سند آپارتمان تان را بگیرید اما هر چه منتظر می مانید شخص فروشنده تشریف فرما نمی شود !




حال اگر فروشنده ملک سند نمی زند، چه باید کرد ؟ همانطور که قبلا گفتیم تا سند رسمی به نام شما تنظیم نشود شما مالک شناخته نمی شوید و هیچ کاری به عنوان مالک نمی توانید بکنید . نه می توانید در آن آپارتمان ساکن شوید و نه آنرا اجاره دهید و یا مثلا اگر آپارتمان مستاجر دارد شما حتی نمی توانید درخواست تخلیه او را بکنید .



شما حتما بایستی از هر طریق ممکن سند ملک خود را بدست بیاورید ، باید بدانید که اگر قبل از تنظیم سند شخص فروشنده فوت کند شما ممکن است با تعداد زیادی وارث طرف شوید و این موضوع کار را چندین برابر سخت تر خواهد کرد .


وکلای دپارتمان املاک موسسه حقوقی اریکه عدل با تخصص و تجربه عمیق خود و همینطور شمار زیادی پرونده موفق در زمینه الزام به تنظیم سند رسمی زمین ، ویلا ، آپارتمان و … هم اکنون می تواند در مواردی که فروشنده ملک سند نمی زند، به شما کمک کند تا به حقوق خود را محفوظ دارید و از این مهلکه هر چه سریع تر خارج شوید.




ما در دپارتمان املاک اریکه عدل با تیم تخصصی خود ، به وکالت از شما به دادگاه مراجعه خواهیم کرد و فروشنده را اجبار خواهیم کرد به نام شما سند بزند . پس با خیال راحت گرفتن سند خانه ، زمین و آپارتمان و … را به ما بسپارید. ما در کمترین زمان ممکن حق و حقوق شما را استیفا خواهیم نمود .




 


سوالاتی که می پرسند



https://arikeadl.ir/1f9w

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

نکات مفيد در مورد روشهای مهاجرت به پرتغال

هفت نکته حیاتی در انتخاب موسسه مهاجرتی

کارهای مهم قبل از مهاجرت به کانادا