حقوق ارث در انگلیس به زبان ساده

حقوق ارث در انگلیس به زبان ساده

حقوق ارث یکی از بخش‌های حقوق مدنی است که به توزیع دارایی‌ها پس از فوت فرد متوفی (شخصی که فوت شده است) بین ورثه می‌پردازد.سیستم حقوق ارث در انگلیس  مفاهیم و قواعد مشخصی را تعریف می کند که بر اساس آن انتقال اموال و دارایی‌ های به جا مانده از شخص مرحوم به ورثه ( بازماندگان شخص فوت شده) اتفاق می افتد.




با توجه به اینکه بسیاری از هموطنان در طول سالهای گذشته به کشور انگلستان مهاجرت کرده اند و محل اصلی زندگی آنها در این کشور مستقر شده است ، تصمیم گرفتم تا یک مقاله راهبردی در خصوص حقوق ارث در انگلستان بنویسم تا ضمن اینکه به زبانی کاملا ساده مفاهیم را توضیح می دهم ، هموطنان عزیز را با جزئیات کامل مساله ارث بری در انگلیس آشنا کنم.




در واقع بسیاری از موکلین ایرانی من در انگلستان همواره در خصوص وضعیت ارث و میرات شان در این کشور با من صحبت می کنند و از من می خواهند که آنها را راهنمایی کنم. با من محمد مسعودی ، وکیل بین المللی در موسسه حقوقی بین المللی اریکه عدل همراه شوید.




در این مقاله، تلاش می کنم که با اشاره به اصول اساسی حقوق ارث در انگلیس، روند انتقال دارایی‌ها به بازماندگان شخص فوت شده را نیز بررسی کنم و آگاهی شما را در این خصوص افزایش دهم.




 


قوانین حاکم بر حقوق ارث در انگلیس




میدانم که قول دادم که این مقاله را به زبان ساده و قابل فهم برای همگان پیش ببریم اما در اولین قدم ناچار هستیم که کمی در مورد سیستم قانونی کشور انگلستان برای ارث صحبت کنیم تا شما بتوانید ادامه مطلب را بهتر درک کنید.




سیستم حقوقی انگلستان با نظام حقوقی ما در ایران کمی متفاوت است و بخش عمده ای از قوانین ، حاصل آرایی است که در دادگاه های انگلیسی طی سالیان بسیار دراز صادر شده است. به عبارت دیگر آنها می گویند اگر قبلا قاضی ما در خصوص پرونده ای اظهار نظر کرده باشد ، ما با موارد جدید هم بر اساس همان رای صادر شده رفتار می کنیم. به این سیستم کامان لا ( Common Law) می گویند.




قوانین حقوق ارث در انگلیس هم اصولاً بر اساس قانون کامان لا (Common Law) تنظیم می‌شوند، که توسط قضات در محاکم قضایی شکل می گیرند. اما برخی موارد در حقوق ارث در انگلستان نیز هست به قوانین تنظیم شده توسط پارلمان انگلیس، مانند قانون ارث سال ۱۹۷۵ (Inheritance Act 1975)  وابسته هستند.




پس تا اینجای کار متوجه شدید که که بحث ارث در انگلستان دو منبع عمده قانونی دارد: یکی آرای دادگاه ها و دیگری قوانینی که توسط پارلمان انگلستان مانند قانون ارث سال 1975 به تصویب رسیده است. در ادامه در خصوص موضوعاتی مثل ارث بری در انگلیس و حقوق همسر فرد فوت شده و همینطور در مورد مساله مهم وصیت نامه در انگلیس توضیح خواهم داد.







وراثت در حقوق ارث انگلستان



وراثت در حقوق ارث انگلستان




به طور کلی، در انگلیس، اگر فردی بدون وصیت نامه فوت کند ، اموال و دارایی‌های او بر اساس قوانین پیش‌فرض ابتدا بین خانواده درجه اول ، سپس خواهران و برادران و سپس به پدر و مادر و دیگر خویشان انتقال می‌یابد. اگر فرد وصیت‌نامه‌ای داشته باشد، دارایی‌ها بر اساس تقسیمات مشخص شده در وصیت‌نامه انتقال می‌یابند. در خصوص وصیت نامه در ادامه صحبت می کنیم.




در انگلیس، افراد خانواده که که بعد از فوت شخص می توانند به عنوان وارث قلمداد شوند، به عنوان ورثه با قرابت‌های خویشاوندی شناخته می‌شوند. اینها افرادی هستند که در زمان فوت مرحوم ، در قید حیات بوده اند.




ترتیب وراثت و میزان ارثیه‌ای که هر فرد دریافت می‌کند، بسته به نسبت و قرابت خویشاوندی با فرد متوفی متغیر است. در زیر، ترتیب وراثت که به طور معمول در انگلیس جریان دارد را بر اساس قوانین توزیع پیش‌فرض آورده‌ام:




 


ارث در انگلستان اگر همسر و فرزندان زنده باشند




در صورتی که همسر و فرزندان زنده باشند و فرد متوفی وصیت‌نامه‌ای نداشته باشد، میزان سهم هر کدام از این وراث در قوانین حقوق ارث در انگلیس تعیین شده است و کاملا مشخص است که هر کدام چه مقدار از ارث را دریافت می‌کنند. در این حالت، ارث بر اساس اصول تقسیم مساوی توزیع می‌شود.




به طور کلی، در صورتی که همسر و فرزندان فرد متوفی زنده باشند، دارایی‌ها بین همسر و فرزندان به صورت زیر تقسیم می‌شود:




- همسر: به همسر زنده‌ی فرد متوفی نیمی از کل اموال و دارایی ها به ارث می رسد و او می تواند آزادانه در آنها تصرف کند. در ایران سهم همسر یک هشتم و یک چهارم است.




- فرزندان: فرزندان فرد متوفی حق تصرف در نصف دیگر از دارایی‌ها را دارند. در صورتی که تعداد فرزندان بیشتر از یک نفر باشد، نصف اموال و دارایی‌ها بین آنها به صورت مساوی تقسیم می‌شود. در ایران همیشه پسرها دو برابر دختر ها ارث می برند.




به مثال زیر توجه کنید:




فرض کنید فردی به نام "آقای جعفریان" در انگلیس درگذشته باشد و همسری به نام "خانم جعفریان" و دو فرزند به نام‌های "صادق" و "سارا" زنده باشند. ما فرض را هم بر این می گذاریم که از آقای جعفریان هم هیچگونه وصیت نامه ای در بین نباشد. در این صورت:




- خانم جعفریان حق تصرف در یک نصف از دارایی‌های آقای سمیت را دارد.




- صادق و سارا هر کدام حق تصرف در یک چهارم از دارایی‌های آقای جعفریان را دارند. (نصف باقی‌مانده بعد از دادن ارث خانم جعفریان بین آنها به صورت مساوی تقسیم می‌شود)




در نتیجه، در این حالت، خانم جعفریان نصف دارایی‌ها را دریافت کرده و صادق و سارا هر کدام یک چهارم دارایی‌ها را دریافت می‌کنند.



حقوق ارث در انگلستان



حقوق ارث در انگلستان و افراد خانواده



ارث در انگلستان اگر همسر زنده باشد و فرزندی نباشد




همسر زنده‌ی فرد متوفی در انگلیس اموال و دارایی ها را بطور کامل به ارث می‌برد. این به معنای این است که در صورت عدم وجود وصیت‌نامه و نبودن ورثه دیگر،  همسر حق تصرف در تمام دارایی‌های فرد متوفی را دارد. به عبارت دیگر، اگر فرد متوفی فقط همسر زنده‌ای داشته باشد و فرزندی وجود نداشته باشد، تمام دارایی‌ها به همسر متوفی تعلق خواهد گرفت.




مهم است به یاد داشته باشید که این منظور از "همسر" همسر قانونی فرد متوفی است و ممکن است در مواردی که وضعیت همسر قانونی دارای پیچیدگی است ، به عنوان مثال در صورت وجود جدایی یا طلاق، موارد خاصی اعمال شوند. در صورتی که شرایط متفاوتی وجود داشته باشد، بهتر است با یک مشاور حقوقی متخصص در این زمینه مشورت کنید.




 


ارث در انگلستان اگر فقط فرزندان زنده باشند




اگر فرد متوفی فقط فرزندانی از خود به جا گذاشته باشند، آنها به صورت مساوی ارث خواهند برد. در این مورد، فرزندان هر کدام به صورت برابر از اموال و دارایی ها بهره می‌برند. فراموش نکنید که در ایران فرزندان پسر دو برابر فرزندان دختر سهم الارث دارند.




در انگلستان، اگر فقط فرزندان شما زنده باشند و هیچ همسری وجود نداشته باشد، قوانین ارث بر اساس سیستم "ارث به تساوی" (Intestate Succession) اعمال می‌شود. بر اساس این سیستم، دارایی‌های شما بین فرزندان شما به تساوی تقسیم می‌شود.

به طور کلی، اگر فقط فرزندان زنده شما وجود داشته باشند، دارایی‌های شما بین آنها به تساوی تقسیم می‌شود. هر فرزند حق مساوی دریافت می‌کند و تقسیم دارایی‌ها بین آنها به طور عادلانه انجام می‌شود.

اگر فرزندان شما در زمان مرگ شما زنده نباشند، قوانین ارث برای خویشاوندان نزدیک دیگر اعمال می‌شود، مانند والدین شما یا برادران و خواهران شما.

مهم است بدانید که برای جلوگیری از مسائل مربوط به ارث در صورتی که شما تمایل دارید دارایی‌های خود را به شیوه خاصی توزیع کنید، می‌بایست یک وصیت‌نامه تهیه کنید تا دستورالعمل‌های دقیق در مورد توزیع دارایی‌های خود بعد از وفاتتان را مشخص کنید.

 


ارث در انگلیس اگر همسر و والدین متوفی زنده باشند




اگر همسر و والدین فرد متوفی (پدر و مادر شخصی که فوت شده)  زنده باشند و فرد متوفی وصیت‌نامه‌ای نداشته باشد، در این حالت، دارایی‌ها بین همسر و والدین به صورت مساوی تقسیم می‌شود.




به طور کلی، در صورتی که همسر و والدین فرد متوفی هر دو زنده باشند، دارایی‌ها بین آنها به صورت زیر تقسیم می‌شود:




- همسر: همسر زنده‌ی فرد متوفی حق تصرف در یک سوم از دارایی‌ها را دارد.


- والدین: والدین فرد متوفی (پدر و مادر) هر یک حق تصرف در یک سوم باقی‌مانده از دارایی‌ها را دارند.




مثال:


فرض کنید فردی به نام "آقای علی رضایی" درگذشته باشد و همسری به نام "خانم رضایی" و والدینی به نام‌های "آقای رضایی پدر" و "خانم رضایی مادر " زنده باشند. در این صورت:


- خانم رضایی حق تصرف در یک سوم دارایی‌ها را دارد.


- آقای رضایی پدر و خانم رضایی مادر  هر کدام حق تصرف در یک سوم باقی‌مانده از دارایی‌ها را دارند.




در نتیجه، در این حالت، خانم رضایی یک سوم دارایی‌ها را دریافت می‌کند و آقای رضایی پدر و خانم رضایی مادر هر کدام یک سوم دارایی‌ها را دریافت می‌کنند.




در صورتی که فرد متوفی همسر و فرزندی هم نداشته باشد، دارایی‌ها به والدین وی می‌رسد. این شامل پدر و مادر فرد متوفی و همچنین نیز نیازی به تقسیم مساوی بین آنها نیست.




 


آیا خواهران و برادران هم در انگلیس ارث می برند؟




در صورت عدم وجود همسر، فرزند یا والدین، دارایی‌ها به خواهران و برادران فرد متوفی می‌رسد. در این مورد نیز، هر کدام از خواهران و برادران سهام های مساوی از دارایی‌ها را دریافت می‌کنند.




در صورتی که هیچکدام از افراد فوق در دسترس نباشند، ارث به سایر خویشاوندان مشروعیت می‌یابد. در این مورد، نسبت و قرابت خویشاوندی محدودتر و تأثیر کمتری بر تقسیم ارث دارند.




مهم است بدانید که مواردی که در بالا در مورد آنها صحبت کردم به صورت پیش‌فرض است و در صورت وجود وصیت‌نامه معتبر، تقسیم ارث ممکن است به شکل دیگری صورت پذیرد. همچنین، در موارد خاص و برای آگاهی دقیق‌تر از اصول و قواعد وراثت در انگلیس ، حتما توصیه می‌شود با یک مشاور حقوقی متخصص مشورت کنید.



وصیت نامه در انگلستان



وصیت نامه در انگلستان



وصیت‌ نامه در انگلیس




وصیت‌نامه یک سند حقوقی است که در آن فرد (وصیت‌کننده) دستورالعمل‌ها و تقسیمات موردنظر برای انتقال دارایی‌های خود پس از فوت را مشخص می‌کند. وصیت‌نامه باید بر اساس قوانین حقوق ارث معتبر و با رعایت شرایط قانونی تهیه شود. در صورت عدم وجود وصیت‌نامه، دارایی‌ها بر اساس قوانین  پیش‌فرض وراثت که در بالای در مورد آنها صحبت کردم به ارث می‌رسند.




وصیت‌نامه در انگلیس به شخص متوفی اجازه می‌دهد که کنترل بیشتر درباره ارث خود و نحوه تقسیم دارایی‌ها در مقایسه با قوانین ارث پیش‌فرض داشته باشد.




وصیت نامه در انگلیس یک تفاوت اساسی با حقوق ایران دارد. در ایران افراد فقط می توانند یک سوم اموال خود را وصیت کنند و اگر بیشتر از آن مورد وصیت قرار بگیرد ، نیاز به موافقت ورثه دارد. اما در انگلیس اینگونه نیست.




در انگلیس می‌توان تمام اموال خود را در وصیت‌نامه وصیت کرد. این اختیار قانونی به شما اجازه می‌دهد تا بعد از درگذشت خود، نحوه توزیع دقیق دارایی‌های خود را مشخص کنید. با وجود وصیت‌نامه، شما می‌توانید تعیین کنید که دارایی‌های شما به چه افرادی یا سازمان‌ها تعلق بگیرد، مقداری که هر فرد دریافت کند، و هرگونه شرایط و محدودیت‌های مربوط به توزیع دارایی‌ها را تعیین کنید.




 


مسائل مربوط به مالیات ارث در انگلیس




در انگلیس، مالیات ارث  (Inheritance Tax) در صورتی که دارایی‌های فرد متوفی از یک سقف معین بیشتر باشد، به طور کلی در نظر گرفته می‌شود. البته این مالیات برای وراثان با قرابت‌های خویشاوندی معافیت‌ها و استثناءهایی هم دارد.




در حال حاضر ؛  قوانین مالیات ارث در انگلیس به این صورت است:




1. سقف معافیت: همه افراد در انگلستان حق دارند از سقف معافیت مالیاتی استفاده کنند. در سال مالی 2021-2022، این سقف 325,000 پوند برای یک فرد است. اگر ارث مجموعه دارایی‌ها و دارایی‌های فرد متوفی از این مقدار کمتر باشد، مالیات ارثی بر روی آن اعمال نمی‌شود.




2. نرخ مالیات: اگر مجموع ارث متعددی که از یک فرد دریافت می‌شود، بیشتر از سقف معافیت باشد، مالیات ارث اعمال می‌شود. نرخ مالیات ارث در انگلیس برابر با 40 درصد است. این به معنای این است که مالیات ارثی که باید پرداخت شود، 40 درصد ارث مورد نظر است.




3. معافیت‌ها و استثناها: در برخی موارد، ممکن است برخی از دارایی‌ها و اموال از مالیات ارث در انگلیس معاف شوند. به عنوان مثال، اگر دارایی‌هایی مانند منزل خانوادگی به فرزندان بیمه شده باشد، مالیات ارثی بر روی آنها اعمال نمی‌شود. همچنین، وجود چندین معافیت و قوانین دیگر برای موارد مختلف و موردی نیز وجود دارد که ممکن است تأثیری در میزان مالیات ارث داشته باشند.




مقررات مالیات ارث ممکن است در آینده تغییر کند، بنابراین بهتر است برای اطلاعات دقیق‌تر و به‌روزتر، با مشاور مالیاتی یا وکیل متخصص مشورت کنید.




 


نتیجه‌گیری بحث




حقوق ارث در انگلیس دارای قوانین و قواعد کاملی است که به توزیع دارایی‌ها پس از فوت فرد متوفی می‌پردازد. افرادی که به نحوی با این مسائل در انگلیس در تعامل هستند ، باید با مفاهیم اساسی مانند وراثت، حقوق همسر، وصیت‌نامه و مالیات ارث آشنا باشند.




با توجه به پیچیدگی و تأثیرگذاری حقوق ارث در زندگی افراد، مشاوره حقوقی مناسب و تهیه وصیت‌نامه معتبر می‌تواند برای تسهیل و صحیح بودن فرایند انتقال دارایی‌ها اهمیت بالایی داشته باشد.




به هر صورت مثل همیشه توصیه می کنم که صرفا مطالعه مقاله بالا را محل اقدام قرار ندهید و در مسیر تقسیم ارث در انگلیس حتما با وکلا و متخصصین مشورت نمایید. این کار به شما اجاره می دهد که همه مراحل را درست و اساسی پیش ببرید.




 


پرسش و پاسخها



https://arikeadl.com/4t5r

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

نکات مفيد در مورد روشهای مهاجرت به پرتغال

هفت نکته حیاتی در انتخاب موسسه مهاجرتی

کارهای مهم قبل از مهاجرت به کانادا